Friday, July 6, 2012

satu dalam setiap tujuh orang di dalam penderitaan dunia daripada kelaparan yang kronik


satu dalam setiap tujuh orang di dalam penderitaan dunia daripada kelaparan yang kronik

PBB Makanan dan Pertanian Pertubuhan mengatakan bahawa salah satu di setiap tujuh orang di dunia mengalami kebuluran dan malnutrisi kronik

Graziano da Silva, ketua PBB Makanan dan Pertanian Pertubuhan, berkata bahawa walaupun ada "peningkatan penumpuan bagaimana untuk meningkatkan keselamatan makanan dan pembangunan", terdapat kekurangan dana pada masa ini penting, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh FAO di Rom.

Satu contoh dramatik adalah kekurangan wang untuk FAO inisiatif di negara-negara Sahel sub-Sahara dan di Tanduk Afrika, katanya.

"Tanduk Afrika kehilangan tetingkap peluang untuk membina pencapaian terbaru kami - yang membantu mengatasi masalah kebuluran yang diisytiharkan pada tahun lepas di Somalia - meningkatkan daya tahan keluarga yang menghadapi kemarau," ketua FAO memberi amaran.

Beliau menambah bahawa meningkatkan keselamatan makanan melibatkan menggabungkan tindakan kecemasan dengan sokongan untuk pertanian keluarga dan pengeluaran pekebun kecil, serta menggalakkan pembangunan jangka panjang dan mengurangkan pendedahan kepada melampau, seperti kemarau.

Dengan satu dalam setiap tujuh orang di dunia mengalami kebuluran dan malnutrisi kronik, "lapar pertempuran adalah satu cabaran yang terlalu besar untuk FAO atau mana-mana kerajaan untuk mengatasi sahaja," Graziano da Silva.

Sumber:


No comments:

Post a Comment