Friday, July 6, 2012

Korea Utara GPS Jamming Ancam Pesawat Penumpang


Korea Utara GPS Jamming Ancam Pesawat Penumpang

Korea Utara Jamming GPS Ancaman kepada Pesawat dan Kapal Jepun dan S.Korean

Panel instrumen pada sebuah jet penumpang Air Jin yang berlepas dari Chitose Airport di Wilayah Hokkaido, Jepun pada 29 April mula tidak berfungsi sebagai pesawat itu mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon. Amaran tanah berdekatan datang walaupun pesawat telah tidak mencapai jalur pendaratan.

Perintis dengan segera dimatikan GPS dan cuba pesawat ke arah lain. Ia berjaya mendarat selepas mengelilingi lapangan terbang, tetapi tidak berfungsi boleh menyebabkan kemalangan yang besar. Tiga insiden yang sama berlaku di lapangan terbang Incheon dan Gimpo sejak April 28, semua mereka kerana Korea Utara isyarat GPS jamming.

Menurut kerajaan, pesawat 667 terjejas oleh Korea Utara isyarat GPS jamming sejak April 28. Mereka termasuk 618 pesawat penumpang Korea, 48 penumpang pesawat asing, termasuk 17 Amerika Syarikat, 10 Jepun dan 6 Cina, dan satu pesawat tentera AS.

Kapal-kapal juga telah terjejas. Dalam beberapa kes kecil, Selatan bot nelayan Korea berhampiran Talian Had Utara di Laut Barat, sempadan maritim de facto, hampir hanyut ke perairan Korea Utara apabila GPS mereka tidak berfungsi.

Korea Selatan telah menghantar surat kepada Korea Utara melalui kampung gencatan senjata sempadan Panmunjom membantah terhadap jamming GPS, tetapi Utara enggan menerimanya. Penyiasat di Suruhanjaya Komunikasi Korea telah mengesahkan bahawa isyarat jamming berasal dari Kaesong di Korea Utara, tetapi pihak berkuasa Korea Selatan tidak berbuat apa-apa selama 11 hari manakala Utara terus jamming isyarat.

Sumber:


No comments:

Post a Comment