Friday, March 9, 2012

Pilihan raya Congo 2011 tajuk MANA pos


Pilihan raya Congo 2011 tajuk MANA pos

Selepas sesuatu pilihan raya dicemari oleh keganasan dan kertas undi hilang, Pegawai mengundi dilanjutkan hingga ke hari hari Selasa kedua di Cuba untuk Mencegah pergolakan lanjut di negara terbesar di Afrika sub-Sahara. Sekurang-kurangnya empat orang mati selepas stesen lelaki bersenjata mengundi yang diserang di bandar kedua, Lubumbashi, Pegawai berkata.

Di kubu kuat pembangkang Barat Kasai, tempat mengundi pada September Dilaporkan Adakah api oleh pengundi marah di penangguhan yang lama Tetapi modal, Kinshasa ADALAH Secara umumnya secara aman.

Presiden Joseph Kabila TELAH Diisytiharkan pemenang pilihan raya di Republik Demokratik Congo pada hari Jumaat, mencetuskan protes yang bersifat ganas dan tuntutan saingan kuasa oleh pencabar utamanya. Kabila Memperolehi 49% undi 32% untuk veteran Terhadap Ketua Pembangkang, Etienne Tshisekedi, suruhanjaya pilihan raya diumumkan.

Tetapi Tshisekedi, 78, mempertikaikan Segera mengisytiharkan dirinya hasil dan presiden. "Keputusan ini i menganggap provokasi sebenar rakyat Congo," kata saya di radio RFI. "Sebagai Akibat 1, saya menganggap diri saya, mulai hari ini, Presiden Rakyat Republik Demokratik Congo."

Larian pada 26 Februari 2012 ADALAH ditangguhkan Dengan Satu perubahan dalam undang-undang pilihan raya. Undang-undang Kerajaan Lulus Memansuhkan pusingan kedua pilihan raya presiden dan untuk menukar daripada perwakilan berkadar Majoriti, Yang Telah Amat dikritik oleh pembangkang.

Sumber:


No comments:

Post a Comment