Friday, March 9, 2012

Fizik telah mencapai kemajuan yang lebih jisim zarah Itu Bolehkah Jelaskan


Fizik telah mencapai kemajuan yang lebih jisim zarah Itu Bolehkah Jelaskan

Saintis DITUNTUT kemajuan dalam usaha untuk sukar difahami Higgs boson, zarah teori Bahawa Bolehkah Terangkan bagaimana alam semesta ini dibina, tidak adalah kukuh walaupun data yang mencukupi mereka lagi untuk menuntut penemuan muktamad.

Satu eksperimen, yang dikenali sebagai Atlas, Higgs dihipotesiskan yang Dicadangkan Maha Kemungkinan Mempunyai jisim kecil, dalam lingkungan 116 hingga 130 gigaelectronvolts, atau GeV. Jisim eksperimen lain yang ditambat pada 115 hingga 127 GeV. Eksperimen Adakah ini dijalankan di makmal fizik zarah Eropah CERN berhampiran Geneva.

Higgs dapat memegang kunci kepada dunia material: penjelasan bagi harta jisim. Sebagai contoh, STI akan membantu Terangkan mengapa Kehadiran Beberapa objek di s alam semesta, seperti proton, Mempunyai jisim, manakala objek lain, seperti foton, hanya memiliki tenaga. Penemuan Higgs, yang telah uji kaji Penyelidik yang memohon untuk Hampir Lima Dekad, akan bertaraf sebagai salah satu rampasan kuasa terbesar untuk fizik moden hari.

Boson Higgs adalah penting untuk model piawai fizik, berdasarkan Saintis teori mereka perkara. Fizik Pernahkah Cadangan Bahawa alam semesta disejukkan selepas Big Bang, untuk memaksa medan Higgs Dikenali sebagai Ditubuhkan, Along Dengan zarah itu. Di bawah senario ini, medan Higgs akan meresap alam semesta, dan Mana-mana Zarah Itu Berinteraksi Dengan Ia Memandangkan kepada boson Higgs besar-besaran melalui. Lebih Mereka berinteraksi, lebih berat Mereka menjadi. Zarah Jangan Berinteraksi Dengan massa Tiada yang ditinggalkan di semua.

Sumber:



No comments:

Post a Comment